Mezuna kalmaya karar verme çok kolay olmayan bir süreçtir. Özellikle tercih döneminde birçok etmen öğrenciyi etkilemektir. Aile, akranlar, talebenin kendinden emin olup olmaması gibi durumlar süreci hem olumlu hem olumsuz etkileyebilir. Bu nedenle talebe mezuna kalması durumunda olası durumları değerlendirmeli. Kendi artı ve eksilerini iyi bilmeli. Aynı zamanda nerelerde zorlanabileceğini öngörmelidir. Bunun yanında mezuna kalmış insanlardan ve danışman hocasından fikir alması karar alma sürecinde olmazsa olmazlardandır.
Üniversiteye HazırlıkMezuna Kalma Süreci
Mezuna kalmaya karar verme çok kolay olmayan bir süreçtir. Özellikle tercih döneminde birçok etmen öğrenciyi etkilemektir. Aile, akranlar, talebenin kendinden emin olup olmaması gibi durumlar süreci hem olumlu hem olumsuz etkileyebilir. Bu nedenle talebe mezuna kalması durumunda olası durumları değerlendirmeli. Kendi artı ve eksilerini iyi bilmeli. Aynı zamanda nerelerde zorlanabileceğini öngörmelidir. Bunun yanında mezuna kalmış insanlardan ve danışman hocasından fikir alması karar alma sürecinde olmazsa olmazlardandır.
Mezuna kalma kararı almak isteyen bir talebe ilk önce kendinden emin ve kararlı olmalıdır. Bir sene daha çalışma konusunda kendine güvenmelidir. Yani senenin başından sonuna kadar ne kadar çalışması gerektiğinin farkında olup aynı tempo ile hatta gerekirse daha fazlasıyla bu çalışmasını sürdürmesi gerektiğini bilmelidir. Aynı zamanda olabilecek olumsuzlukları öngörebilmelidir. Örneğin, tekrar hazırlanırken talebe büyük ihtimal akranlarıyla beraber olacaktır. Akranlar “hadi gel şuraya gidelim, şunu yapalım, bir günden bir şey olmaz” gibi bir sözlerle talebenin karşısına gelebilir. Bu durumlarda talebe kendi için en iyi ve doğru olanı seçmelidir. Mesela o an gerçekten ders çalışması gerekiyorsa kısa süreli alacağı keyfi geride bırakıp uzun vadede işine yaracak opsiyona yönelmelidir. Fakat talebe şunu da unutulmamalıdır: Talebeler 7/24 çalışacak bir makine de değillerdir. Bir talebenin gerçekten ihtiyaç duyduğu zamanlarda kendine izin vermesi de gerekir.
Akranların yanı sıra aileler de mezuna kalma durumunda talebeleri etkileyen bir faktör olarak talebenin karşısına çıkabilmektedir. Aileler çocuklarının pek mezuna kalmasına sıcak bakmayabilir. Mezuna kalmayı sene kaybı olarak nitelendirebilir, çocuklarının daha kötü yapması gibi endişeler taşıyabilmektedirler. Bu nedenle çocuklarının bir kez daha sınava hazırlanmasını istemeyebilirler. Aynı zamanda mezuna kalma aileler tarafından başlı başına bir başarısızlık gibi görülebilir. Bu durum talebenin hazırlık sürecini daha zorlu ve daha stresli bir hale getirebilir. Peki talebe mezun senesinde ailesiyle iletişimini nasıl sürdürmeli? İlk önce hedeflerini ailesine açık ve net bir şekilde belirmeli ve ailesini mezuna kalma süreci hakkında bilgilendirmeli. Talebenin hedefi için sağlam duruşu ailelerin tepkisini azaltabilir.
Son olarak bir talebenin mezuna kalıp kalmamaya karar verirken dikkat etmesi gereken bir diğer unsursa mezuna kalırsa okul puanının düşüp düşmeyeceğidir. Buna şöyle açıklık getirmek istiyorum: “YKS puanlarıyla bir yükseköğretim programına yerleştirilen veya özel yetenek sınavı sonucu kaydolan talebelerin ortaöğretim başarı puanlarına ilişkin katsayıları yarıya düşürülür.” Sonuç olarak tercih yaptım ama tutmadı diyen talebelerin ya da hiç tercih yapmayan talebelerin puanı yarıya düşmez fakat tercih yapıp yerleşen talebelerin puanı düşer.
Yukarıdaki her şeyi göz önüne aldık peki bundan sonra ne yapmalıyız? Burada iki farklı yol çizilebilir. Birinci yol her şeye baştan başlayıp tek tek her konunun üzerinde durmak ve sağlamlaştırmak. İkinci yol olarak eksik olduğumuz konuları bulup bunları düzgün bir şekilde konuları anlayarak kapatmalıyız. Bunun yanı sıra zamanımızı da doğru kullanmalıyız. Ne kadar çalışmalıyız, çalışırken odaklanma problemi çekiyorsak ne yapmalıyız gibi sorulara cevap arıyorsak da aşağıdaki yazıları önerebilirim.
Sonuç olarak mezuna kalma hem avantajları hem de dezavantajları içerir. Eğer talebe ilk senesini tamamen boş geçirmediyse ikinci senede tamamlanması gereken daha az konu kalır ve çok daha fazla deneme ve test çözerek pratik yapabilir. Diğer bir avantajsa eğer talebe ilk sene ne gibi hatalar yaptığını bilirse bu hataları ikinci sene yapmayıp verimli bir sınava hazırlık süreci geçirebilir. Mezuna kalma bazı dezavantajları da barındırır. Yukarıda belirtilen tüm faktörler talebe tarafından ciddi bir şekilde düşünülmelidir. Talebenin motivasyonu, ailenin mezuna kalmaya bakış açısı, talebenin akran ilişkileri iyi yönetilmezse tüm unsurlar dezavantaj haline gelebilir. Mezuna kalma konusunda kararsız olan kişi tüm artı ve eksileri beraber değerlendirip ona göre bir karar vermelidir.
Samet Batuhan Şen
İstanbul Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi- Tıp Fakültesi