Ders çalışmak özellikle YKS’ye hazırlanan bir talebenin hayatında büyük bir zaman dilimi kaplamaktadır. Sınava hazırlık sürecinde verimli çalışmak, talebenin kendine uygun bir program ile çalışması bu zaman diliminde önemli unsurlardandır. Çoğu öğrenci verimli bir şekilde ders çalışmanın, kendine uygun bir programla çalışmanın öneminin farkındadır. Ama bazı zamanlarda bu tür unsurlar doğru olsa bile talebenin asıl problemi ders çalışmaya başlamak olabiliyor. Talebe ders çalışması gerektiğini biliyor, çalışmak istiyor fakat bir türlü derslerinin başına geçip çalışma temposunun içine giremiyor. Bu durumun birkaç sebebi olabilir. Bu yazıda bu durumu irdeleyeceğiz.
Eğitim DanışmanlığıDers Çalışmaya Çalışmak
Ders çalışmak özellikle YKS’ye hazırlanan bir talebenin hayatında büyük bir zaman dilimi kaplamaktadır. Sınava hazırlık sürecinde verimli çalışmak, talebenin kendine uygun bir program ile çalışması bu zaman diliminde önemli unsurlardandır. Çoğu öğrenci verimli bir şekilde ders çalışmanın, kendine uygun bir programla çalışmanın öneminin farkındadır. Ama bazı zamanlarda bu tür unsurlar doğru olsa bile talebenin asıl problemi ders çalışmaya başlamak olabiliyor. Talebe ders çalışması gerektiğini biliyor, çalışmak istiyor fakat bir türlü derslerinin başına geçip çalışma temposunun içine giremiyor. Bu durumun birkaç sebebi olabilir. Bu yazıda bu durumu irdeleyeceğiz.
Bu sebeplerden biri şudur: Talebe ders çalışıyor fakat çözdüğü denemelerde artış göremiyorsa ders çalışsa da bir işe yaramıyormuş gibi düşünebilir. Bu düşünce talebenin ders çalışmasındaki motivasyonunu düşürür ve hatta bir süre sonra ders çalışmamaya başlar. Oysa çalışmalarımız bizi hemen istediğimiz yere getirmeyebilir. Özellikle denemelerde artışı anında göremeyebiliriz. Yeni öğrenilen bir konu düzgün öğrenilmiş olsa bile sindirilip tam olarak oturtulması gerekir ve bu da bir miktar zaman alabilir. Talebe, herkesin öğrenme sürecinin benzerlikler içermesiyle birlikte öğrenme sürecinin kişiye özel olduğunu da unutmamalıdır. Örneğin; kimi talebe matematik hemen oturabilir kimi talebe ise başka bir dersi kolaylıkla oturtabilir.
Bir diğer sebepse sürekli yapılacak olan işlerin ertelenmesidir. Talebe bugün çalışacağı dersi yarına, yarın çalışacağını bir sonraki güne öteleyip durduğunda karşısında çalışılması gereken bir yığın ders bulunur. Her geçen gün artan bu dersleri gören talebe çalışmaya nereden başlarsa başlasın bitmeyeceğini, çalışsa da yetiştiremeyeceğini düşünür. Bu düşünce talebeyi ders çalışmaya başlamaktan alıkoyar. Oysa sınava hazırlanan bir talebe uzun ve kısa zamanlı ders çalışma programları yapmalıdır. Bu programlar gerçekçi hedefler belirlenerek ayarlanmalı ve hata kaldırabilmelidir. Yani yapılan programlar ütopik olmamalı, herhangi bir aksamada telafi edilebilir bir şekilde ayarlanmalıdır. Ders çalışma programlarını, rutinini bunları göz önünde bulundurarak hazırlayan talebe ufak aksamalarda derslerini erteleyerek çığ gibi büyütmek yerine kendi programına göre telafi edebilir. Bu da talebeyi rahatlatır ve talebenin daha sağlıklı, verimli ders çalışmasını sağlar.
Özetle, ders çalışmaya çalışmak fakat bir türlü başlayamamak genel olarak talebenin gözünde dersleri büyütmesi ve planlayamaması ile başlayan bir süreçtir. Ders çalışmaya çalışmak ama bir türlü çalışamamak talebeyi strese sokabilir. Böyle bir durumda talebenin stresli bir şekilde kendini ders çalışmaya zorlamasının ona bir faydası yoktur hatta ona daha da zarar verir. Kendini zorlamak yerine sakinleşmeli, yapacaklarını daha sakin ve net bir kafayla düzenlemeli ve aksiliklerin olabileceğinin farkında olup kendine gerekli esnekliği de sağlamalıdır. Tüm bunlarla beraber talebenin desteğe ihtiyacı varsa bunu almaktan kaçınmamalıdır.
Tuana Zişan Camgöz
Bezmi Alem Vakıf Üniversitesi-Diş Hekimliği Fakültesi